Praca w dziale IT różni się w zależności od rozmiaru i charakteru organizacji. W mikro firmach w zasadzie nie możemy mówimy o dziale IT. Jeśli IT zajmuje się choć jedna osoba to można mówić o sukcesie. W małych firmach praca w IT niestety wiąże się w praktyce ze wszystkim, od instalacji sprzętu, po oprogramowanie i helpdesk. Sytuacja wydaje się mało komfortowa. Zasadniczo w firmach dobrze zarządzanych świadomość IT jest na dobrym poziomie. Oczywiście tak jest rozumiana jeśli w firmie został wdrożony system ERP rozumiany jako system do zarządzania przedsiębiorstwem. Niestety system ERP to nie wszystko co istotne w mądrze zarządzanej organizacji. Brakującym ogniwem jest oprogramowanie ITSM – Jira Service Management. Oczywiście zdarzają się systemy ERP z modułem ITSM, niestety moduły nie zmieniają się równomiernie z rzeczywistością IT i są zwyczajnie przestarzałe.
Co to jest oprogramowanie ITSM?
Nowoczesne oprogramowanie ITSM często pojawia się pod nazwą Service Desk lub Service Management. Firmy na niskim poziomie zarządzania wciąż mylą oprogramowanie ITSM z helpdeskiem. Help Desk to najprostsza forma Service Desk, Service Management.
Czym charakteryzuje się oprogramowanie ITSM?
- Automatyzacja procesów
- Samoobsługa
- Baza wiedzy
- Realizacja SLA
Automatyzacja procesów upraszcza proces przyjmowania zgłoszeń. Samoobsługa w pomocy technicznej pożądana jest wśród 72% pracowników w czym istotna jest Baza Wiedzy w postaci szybkich rozwiązań widocznych np. na portalu pracownika lub klienta. Zarówno pracownicy jak i klienci mogą rozwiązać częste problemy samodzielnie. Przejrzystość parametrów SLA i poprawna ścieżka obsługi gwarantują przyspieszenie realizacji spraw.
Konsekwencje używania starego ITSM
- Przestój usług IT – Problemy sprzętowe i związane z oprogramowaniem hamują pracę
- Brak lub zahamowanie ciągłości w budowaniu wiedzy w firmie
- Zła opinia wśród pracowników i klientów na temat organizacji w firmie
- Niska wydajność pracowników IT i zmęczenie spowodowane nadmiarem pracy
- Wysokie koszty przywracania dostępności usług
Co to jest Jira Service Management?
Jira Service Management to według wielu jeden z najczęściej wybierany system ITSM na świecie. Swoją popularność zyskał dzięki niskim kosztom wdrożenia i utrzymania. Dla 3 użytkowników system jest darmowy! Jira Service Management jest po polsku, jest prosta w obsłudze zarówno dla pracowników technicznych i nietechnicznych. Realizuje najwyższe standardy poprzez funkcjonalności rosnące wraz z rozwojem organizacji:
- Zarządzanie żądaniami
- Zarządzanie incydentami
- Zarządzanie problemami
- Zarządzanie zmianami
- Zarządzanie zasobami
- Zarządzanie konfiguracją
- Zarządzanie wiedzą
Jira Service Management nie jest stworzona dla konkretnej branży. Oprogramowanie ITSM Jira SM jest na tyle elastyczne i uniwersalne, że może zostać wdrożone w każdej firmie, w której liczy się jakość w obsłudze pracownika i klienta. Wśród beneficjentów wdrożenia Jira Service Management są w pierwszej kolejności pracownicy w dziale IT jak i pozostali pracownicy, dzięki czemu zadowoleni są również klienci, a tym najtrudniej dogodzić.